Επαναπροσδιορισμός για την Εξασφαλισμένη Διασφάλιση της Υγειονομικής Ασφαλείας

Επαναπροσδιορισμός για την Εξασφαλισμένη Διασφάλιση της Υγειονομικής Ασφαλείας

Στην εποχή της ραγδαίας εξέλιξης και της αυξημένης συνειδητοποίησης για την ανάγκη προστασίας και του εσωτερικού περιβάλλοντος, η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Περιβαλλοντικών και Υγειονομικών Εφαρμογών αναδύεται μια ολοκληρωμένη προσέγγιση, ως πρωταρχική προσπάθεια μείωσης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, σε σύγχρονες και λειτουργικές υποδομές.

Σε αυτή την ενότητα θα ανακαλύψετε συμπληρωματικό υλικό με συγκεκριμένα και επικαιροποιούμενα στοιχεία για περισσότερη ανάλυση επαναπροσδιορισμού της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης των  Περιβαλλοντικών και Υγειονομικών Εφαρμογών , πού στοχεύει στην αναβάθμιση των προτύπων υγιεινής και ασφαλείας για την προστασία της υγείας των εργαζομένων-φιλοξενουμένων στους εσωτερικούς χώρους. Η υιοθέτηση πρακτικών που ενισχύουν τις εξατομικευμένες παροχές μιας   Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Περιβαλλοντικών και Υγειονομικών Εφαρμογών , μπορούν να τονώσουν το ηθικό των εργαζομένων και να δημιουργήσουν ένα ιδιαίτερα θετικό κλίμα αποτελεσματικότητας μιας αξιοπρεπούς διαβίωσης.

Σε  Διαδικτυακή Ημερίδα του ΠΟΕ-ΟΤΑ , στην παρουσίαση του ο Δρ. Γουρζουλίδης Γεώργιος, Ακτινοφυσικός του Υπουργείου Εργασίας- Διεύθυνση Υγείας και Ασφάλειας , έκανε αναφορά στην  Ποιότητα του εσωτερικού αέρα (IAQ) με έμφαση ότι  θα γίνονται συνεχόμενες αναφορές σε Πανευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά και στην εκτίμηση για ρύπους (Βιολογικών παραγόντων), με Ασθένειες – είναι φορείς λοιμογόνων παραγόντων (vectors)-αλλεργίες. Νομοθέτημα  Π.Δ. 186/1995 Φ.Ε.Κ. 97A 1995 Π.Δ. 174/1997 (ΦΕΚ 150A_1997) Π.Δ. 102/2020 (ΦΕΚ 244Α 2020). Ένας δε επιπλέον βιολογικός κίνδυνος για τον άνθρωπο είναι και ο ιός SARS-CoV-2 (προκαλεί τη νόσο COVID-19),  σύγχρονες απειλές  των αερομεταφερόμενους ρύπους βιολογικών παραγόντων, όπου καλείται να αντιμετωπιστεί  διότι προκαλεί κυρίως λοίμωξη του ανα­πνευστικού ,κλπ

Κυκλοφόρησε και η Α΄ Έκδοση του νέου οδηγού υγείας και ασφάλειας στην εργασία , ένα αποτέλεσμα συνεργασίας του (Σ.Ε.Α.Μ.Ε.) με το (ΕΛ.ΙΝ.Υ.Α.Ε.), όπου περιλαμβάνει ενδεικτικές οδηγίες με περισσότερη  ανάλυση και κατευθυντήριες γραμμές για μια πιο ασφαλή εκτέλεση των εργασιών απεντόμωσης, μυοκτονίας και απολύμανσης.

Στην Β΄ Έκδοση θα χρειαστεί επιπλέον ενημέρωση:

  • Ενημέρωση σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΑΑΔΕ και το (ΦΕΚ Β’ 508204-11-2021) για τον νέο των (Κ.Α.Δ. -( 81.29.11.03. Υπηρεσίες απεντόμωσης – μυοκτονίας).
  • Για τις ανύπαρκτες Άδειες Απολύμανσης από το ΥΠ.Α.Α.Τ .  όπως κάποιοι ισχυρίζονται με τα ”διαστρεβλωμένα χαρτάκια απολύμανσης ”  .
  • Λόγοι που το Υπουργείο Υγείαςμε το Υπ’ αριθ. Δ1γ/Γ.Π/78956 έγγραφο του  παρέχει διευκρινίσεις σχετικά με τις αρμοδιότητες και τα μέτρα που αφορούν σε θέματα διενέργειας καθαρισμού- απολύμανσης , με τα σχετικά επισυναπτόμενα ΦΕΚ των εγκύκλιων , για την επιλογή μεθόδου της εφαρμογής (ψεκασμός, εκνέφωση  κ.λ.π.) και αντιστοίχως η χρήση του απαιτούμενου εξοπλισμού πρέπει πάντα να στοχεύει στην αποτελεσματική και με ασφαλή τρόπο καταπολέμηση του ιικού φορτίου των μολυσμένων χώρων, επιφανειών και σημείων, χωρίς την περαιτέρω πρόκληση ρύπανσης καθώς και φθορών και καταστροφής άλλων υλικών και αντικειμένων, έτσι ώστε να εξαλείφονται  οι ”διαστρεβλώσεις” και να διασφαλίζονται οι πολίτες από σοβαρές υγειονομικές απειλές, μιας και θα πρέπει να τηρούνται πλήρως τα οριζόμενα στην ισχύουσα νομοθεσία.
  • Επιπλέον ενημέρωση για ενεργοποίηση της Υπουργικής Απόφασης του Υπουργείου Ανάπτυξης 2190/201/11-02-2004 (ΦΕΚ 340 τ.Β’ 11-02-2004) και η οποία τροποποιήθηκε με την 10558/876/18-06-2004 (ΦΕΚ 984 τ.Β’ 30-06-2004, για όσους θέλουν να προσφέρουν υπηρεσίες (καθαριότητας-απολύμανσης )οι οποίες σχετίζονται με την ασφάλεια ή υγεία των πολιτών. Για δε την εκτέλεση των συγκεκριμένων εφαρμογών οι εφαρμοστές πρέπει να είναι εξειδικευμένοι (π.χ. απόφοιτοι της σχολής απολυμαντών ή άλλης ειδικότητας κατάλληλης εκπαίδευσης ) , σε συνδυασμό με την συνεργασία ενός υγειονομικά υπεύθυνου επιστήμονα (π.χ. Επόπτη Δημοσίας Υγείας )

Όταν οι πανδημίες μεταμορφώνουν την καθημερινότητα μας δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ,η έννοια της ποιότητας του αέρα στους  εσωτερικούς χώρους δεν πρέπει να είναι συνυφασμένη με την ιδέα της πολυτέλειας, μιας και  «σύμφωνα με τις αρχές για το ανθρώπινο δικαίωμα στην υγεία,  (ΠΟΥ) όλοι έχουν το δικαίωμα να αναπνέουν καθαρό αέρα  στους εσωτερικούς χώρους.

Με γνώμονα το ότι, για να υπάρξει πλήρης υγειονομική εξασφάλιση μετά το πέρας των ολοκληρωμένων εφαρμογών περιβαλλοντικού και υγειονομικού ενδιαφέροντος στους εσωτερικούς χώρους , είναι απολύτως απαραίτητα :

Χρειάζεται όμως  προσοχή σε συσκευές καθαρισμού του εσωτερικού αέρα, που αφαιρούν, συλλαμβάνουν αλλά και καταστρέφουν, με κάθε μορφής ‘’ζώνη εξόντωσης’’ ιούς, μικρόβια –βακτηρία, μικροοργανισμούς, αλλά και την όποια απειλή από  αερομεταφερόμενους βιολογικούς παράγοντες   ( π.δ. 102/2020 (ΦΕΚ Α΄ 244/07.12.2020), με την προϋπόθεση να αποδεικνύουν ότι, η εν λειτουργία συσκευή δεν παράγει όζον , τοξικούς ρύπους από τα συστήματα αφαίρεσης – σύλληψης, αλλά και δευτερογενή ρύπανση – επιμόλυνση, για την αποτροπή δημιουργίας κίνδυνου από αερομεταφερόμενη επιμόλυνση σε εσωτερικούς χώρους (Αριθμ.Υ1γ/Γ.Π/οικ.47829/ΦΕΚ2161/Β/23.06.2017). Θα πρέπει να αποφεύγουν στις μεθόδους  να χρησιμοποιούνται -υλικά και εξοπλισμός -για τα οποία στην έκθεση έρευνας ( αριθ. 360 04020 UBA-FB 001212) όπου θέλουν πρόσθετες εκτιμήσεις για τη χρήση τους , μιας και δεν μπορεί να αποκλειστεί η δημιουργία επιβλαβών υποπροϊόντων. Λόγοι που ενημερωτικά αναφερόμαστε και στα  Κριτήρια επιλογής συσκευών καθαρισμού αέρα .

  • Αναγκαιότητα μηδενικής συγκέντρωσης δραστικών ουσιών στις επιφανές των χώρων, όπου οι χώροι ακόμα και μετά από Μυοκτονία πρέπει να παραδίδονται με πλήρη απολύμανση και χωρίς υπολειμματικότητα.

Θα πρέπει να αποφεύγονται  να χρησιμοποιούνται  μέθοδοι μεμονωμένων εφαρμογών, διότι δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και τους άλλους αναπνευστικούς ιούς όπως τους ρινοϊούς, τη γρίπη, τον RSV και τους αδενοϊούς, το πρόβλημα της ‘’μικροβιακής αντοχής’’ λόγω της ανθεκτικότητας των μικροβίων, αλλά και το τέλειο «κοκτέιλ» πανδημίας – Υπερμικρόβια, ιικές χίμαιρες ή/και  ιοί CHIV (“χιμαιρικοί ιοί”).

Μέθοδοι Μεμονωμένων Εφαρμογών:

  • Μεμονωμένες εφαρμογέςαπολυμαντικών με νεφελοψεκασμό (fogging) ή με τη μέθοδο της ψυχρής εκ νέφωσης (Cold fogging) με κατάλληλο απολυμαντικό και μικροβιοκτόνο σκεύασμα, εγκεκριμένο από τον Ε.Ο.Φ. ή ομίχλη (υποκαπνισμό) δεν συνιστάται σε εσωτερικούς χώρους (Ε.Ο.Δ.Υ.), διότι μπορεί να προκαλέσουν μεγαλύτερες βλάβες παρά οφέλη. Μελέτες έδειξαν ότι ο ψεκασμός -εκνέφωση ως κύρια στρατηγική απολύμανσης είναι αναποτελεσματικός, διότι μπορεί να δημιουργηθούν συγχρόνως προσμείξεις (ρυπογόνα χημικά κοκτέιλ) ή να γίνουν και επιταχυντές διασποράς.
  • για τον δήθεν σχολαστικό καθαρισμό -απολύμανση(πχ με ατμοκαθαριστή) στις επίμαχες επιφάνειες δωματίου, όταν υπάρχει –σύσταση προς αποφυγήν – διότι είναι μια ‘‘μη αποτελεσματική μέθοδος‘’, μεταφέρει την ψευδή αίσθηση της απολύμανσης, ενώ συγχρόνως προάγει διασπορά και επιμόλυνση στους χώρους με χαρακτηρισμό της μη ορθής εφαρμογής ως ‘’επικίνδυνη’’
  • Η συνήθης επιχειρηματολογία για ‘‘προληπτική απολύμανση’’με κατασταλτική  μέθοδο  είναι αβάσιμη διότι αυτό είναι προσωρινό.  Μεγάλη προσοχή λοιπόν στα βιοκτόνα απολυμαντικά, διότι η χρησιμοποίηση τους δεν θα πρέπει να μας δίνει την ψευδαίσθηση της ασφάλειας ή/και το αίσθημα της σιγουριάς.

«Εν κατακλείδι». 

Επανειλημμένως έχω επισημάνει ότι βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη φάση , όσον αφορά την υγιεινή και ασφάλεια σε τομείς πρόληψης για πριν ή/και μετά το πέρας των εργασιών, σε ολοκληρωμένες διαχειριστικές εφαρμογές βιοκτόνων, (απεντόμωση , μυοκτονία ,).

  • Το ΥΠ.Α.Α.Τίσως και ως κατεπείγον –με κινητήριο μοχλό την προώθηση της ψηφιακής πρόσβασης, μπορεί να συνδράμει προσθέτοντας για τις Νέες  Αναγγελίες στο Έντυπο Γνωστοποίησης-Υπεύθυνης Δήλωσης (άρθρο Ν.1599/1986), αν θα διενεργούν εφαρμογές π.χ. για ‘’Αρθρόποδα Υγειονομικής Σημασίας ,ώστε να γίνονται με τα κατά περίπτωση κατάλληλα μηχανήματα, όπου ο φάκελος με τα παραστατικά θα αποστέλλεται στις ΔΑΟΚ  των περιφερειακών ενοτήτων. Έτσι μετά τον υποχρεωτικό επιτόπιο έλεγχο θα εκδίδεται και (Βεβαίωση ότι η επιχείρηση διαθέτει τα κατά περίπτωση κατάλληλα μηχανήματα για ακίνδυνες εφαρμογές ) μειώνοντας  από την αρχή την ‘’ηθελημένη’’ αμέλεια – αδιαφορία για ‘’ηθελημένη’’ απελευθέρωση ρύπων βιολογικών παραγόντων, ως μια διαχειριστική  ενέργεια μιας αξιόποινης πράξης απέναντι στην Δημόσια Υγεία.
  • Θα πρέπει η επικράτηση της ψηφιακής τεχνολογίαςώστε να μας επαναπροσδιορίσει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε και διαχειριζόμαστε την υγιεινή και ασφάλεια μας, η οποία έχει σημαντικές επιπτώσεις στην παροχή οικονομικής και ιατρικής φροντίδας. Σε αυτό το πλαίσιο, η έννοια της ψηφιακής πρόσβασης για την υγιεινή και ασφάλεια εργαζομένων φιλοξενούμενων αποκτά καινοτόμα πρόσβαση κρίσιμης σημασίας, μιας και θα μπορούσε να συνδράμει  για  να μειωθεί κατά πολύ το (σύνδρομο υπερ-χρήσης βιοκτόνων).
  • Μια πρόκλησηκαι για το Υπουργείου Υγείας (τμήμα υγιεινής & υγειονομικών ελέγχων)  που εκτός από τις απολυμάνσεις, είναι αρμόδιο και για θέματα αντιμετώπισης εχθρών υγειονομικής σημασίας για την προστασία των πολιτών. Θα πρέπει  στα ‘’κατ΄ επείγοντα’’ να τεθεί σε εφαρμογή η άμεση ηλεκτρονική πλατφόρμα με πρόσβαση στους φακέλους καθαρισμού –απολύμανσης και απεντόμωσης -μυοκτονίας  από τα τμήματα υγιεινής & υγειονομικών ελέγχων των περιφερειακών ενοτήτων και την υπάρξει συντονισμένης δράσης από όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς. (Υπουργεία και Περιφερειακές Ενότητες της χώρας).

 Ερωτήσεις που θέλουν απαντήσεις για τις Ανεξέλεγκτες  προβολές για εφαρμογές, επαγγελματικής χρήσης βιοκτόνων ,σε απολυμάνσεις για κοριούς, κατσαρίδες, ακάρεα, κλπ!!!

  • Διάθεση στην αγορά μη εγκεκριμένων απολυμαντικών Βιοκτόνων προϊόντων από τον ΕΟΦ;
  • Αναγραφή μη αποδεκτών μεθόδων εφαρμογής, για τις οποίες δεν έχουν λάβει άδεια διάθεσης στην αγορά τα εν λόγω βιοκτόνα απολυμαντικά σκεύασματα από τον ΕΟΦ;
  • Πια η ενημέρωση των καταναλωτών από τον ΕΟΦ για τα βιοκτόνα απολυμαντικά σκευάσματα απολύμανσης εντόμων;
  • Αθέμιτος επαγγελματικός ανταγωνισμός;
  • Παραπλάνηση καταναλωτών;

‘’ Λόγοι επιτακτικής ανάγκης η πιστοποιημένη επαγγελματική κατάρτιση των εφαρμοστών για την διαχείριση των κινδύνων, μπορεί να δημιουργήσει μύωση ή/και αποφυγή της μεταδοτικότητας από αναδυόμενες απειλές για τη Δημόσια Υγεία , όπως στην εξάπλωση οποιασδήποτε λοίμωξης στο περιβάλλον  και κατ’ επέκταση στον ευρύτερο πληθυσμό.’’

Επιτακτική ανάγκη λοιπόν και για την δημιουργία ή/και συνεργασία με ειδικές  “ομάδες κρούσης” που να ενισχύουν την αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη στις προσφερόμενες υπηρεσίες για υψηλή ποιότητα, με τη βεβαιότητα της ασφαλείας και να διέπονται από Υγειονομικούς κανόνες για όλους τους χώρους , Ξενοδοχείων, Φιλοξενίας και ενδιαίτησης ( διαμονής ) – διαβίωσης πολλών ατόμων, σπιτιών, Μονάδων φροντίδας ηλικιωμένων, Ιατρείων φροντίδας υγείας, Κέντρων αποθεραπείας & αποκατάστασης, Κέντρων υγείας, τουριστικών λεωφορείων και Σκαφών αναψυχής, Πλοίων,  κλπ

Επιπλέον δε με την κατ’οίκον φροντίδα , όπου ο στόχος είναι η πρόληψη για την μείωση στις Μετά-νοσοκομειακές λοιμώξεις (εκδηλώνονται έως 5 ημέρες μετά την έξοδο από το Νοσοκομείο ή 30 ημέρες μετά από χειρουργική επέμβαση) οι χώροι μεταμορφώνονται σε μια ’’νέας γενιάς φροντίδα’’ (Green & Clean Rooms),  ώστε να εξασφαλίζει μια καλύτερη ποιότητα ζωής. Με ιδιαίτερη έμφαση στην ποιότητα των υπηρεσιών μας, όπου με τους  Σύμβουλους Υγιεινής για Ευαισθητοποιημένη Ενημέρωση αγκαλιάζουμε τις ανάγκες που χρειάζονται με τις προσφερόμενες λύσεις καθαριότητας και υγιεινής  για «μικροβιολογική ασφάλεια»,  προσαρμοσμένες για την κάθε περίπτωση ξεχωριστά.

Ζητείστε να ενημερωθείτε για το Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα για την διασφαλισμένη υγιεινή και φροντίδα, σύμφωνα με τα νομοθετικά όρια ή πρότυπα ή απαιτήσεις για την προστασία της Δημόσιας υγείας.

Για οποιαδήποτε περαιτέρω ενημέρωση ή τυχόν διευκρίνιση, παραμένουμε στην απόλυτη διάθεσή σας στο τηλέφωνο 2104829839, 6932245887, η στο e-mail: vgenis@otenet.gr

Ιωάννης Βγενής

Cleaning Advisor

Πηγή: https://klintec.gr/επαναπροσδιορισμ…για-την-εξασφαλι/

 Σχετικά Άρθρα

Η τήρηση βασικών κανόνων με ολοκληρωμένα περιβαλλοντικά μέτρα διαχείρισης για την προαγωγή υγείας.